blogpemuda pas lumut

blogpemuda pas lumut
klik sini!

Ahlanwasahlan wamarghaban minkum

saya mengalu-alukan kedatangan anda ke blog saya.... marilah memperjuangkan agama Allah...yakni ISLAM...

08 November, 2009

'Chatting' lelaki - perempuan adalah Haram oleh Fatwa Jordan


Majlis Fatwa Kebangsaan Jordan, baru-baru ini mewartakan satu fatwa menyebut bahawa amalan 'chatting' antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram adalah haram.

Ia bergantung kepada sejauh mana amalan itu diambil kesempatan oleh golongan remaja sebagai contohnya meluahkan perasaan antara satu sama yang lain hingga boleh menyebabkan kedua-dua mereka jatuh pada perkara maksiat seperti mengajak keluar dan kononnya untuk berkenalan atau pergi minum tanpa tujuan.

Ini kerana amalan 'chatting' itu bagaikan membuka ruang kepada syaitan dan iblis untuk menimbulkan fitnah sama ada kepada lelaki atau perempuan yang ber'chatting', disamping penggunaan bahasa yang kadang-kadang disifatkan keterlaluan seperti menyatakan rasa kasihnya kepada pasangan masing-masing dan pelbagai lagi fitnah yang akan timbul.

Fatwa yang diwartakan itu hanya menunggu masa dan persetujuan pihak tertentu untuk dilaksanakan, setelah pejabat Majlis Fatwa menerima banyak aduan dan panggilan dari orang ramai yang tidak berpuas hati anak-anak mereka yang terlibat dalam amalan ber'chatting' itu tidak pulang ke rumah dalam tempoh beberapa hari kerana dipercayai bersama pesangan masing-masing selepas puas ber'chatting'.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

cari jam NEGARA anda!

wassalamun...

nalanniqa'

tamat

tamat