blogpemuda pas lumut

blogpemuda pas lumut
klik sini!

Ahlanwasahlan wamarghaban minkum

saya mengalu-alukan kedatangan anda ke blog saya.... marilah memperjuangkan agama Allah...yakni ISLAM...

21 Disember, 2010

Isu Negara Islam: Kenyataan Karpal berkenaan matlamat PAS

Assalamu'alaikum......

Isu Negara Islam - Apa sepatutnya pendirian PAS?

[sumber image]
Semalam masa konvensyen Pakatan Rakyat di Kepala Batas, Cikgu Wan Rahim yang jadi moderator timbulkan isu berkenaan ucapan Karpal Singh "Langkah mayat saya dulu kalau mahu laksanakan negera Islam."

Masa ucapan penggulungan, Karpal Singh dilaporkan berkata:
“Saya mahu perkara ini diselesaikan dengan segera supaya tidak dijadikan isu oleh musuh kita,” katanya.

Dalam ucapannya Karpal juga menjelaskan bahawa kata-kata ‘over my dead body’ yang dilafazkan pada 1990, tahun PAS mengambil alih kerajaan negeri Kelantan, telah difahami di luar konteks.

“Apa yang sayakan 20 tahun lalu dibaca di luar konteks. Islam adalah agama rasmi (Persekutuan) dan rakyat agama lain juga ada hak.

“Oleh itu tidak baik untuk mengatakan Perlembagaan Persekutuan membolehkan mengadakan negara Islam, tetapi yang ini boleh dibincangkan, saya tidak mahu BN mengesksploitasikan isu ini... ini boleh dibincang dengan (Mursyidul Am PAS) Tok Guru Datuk Nik Abdul Aziz (Nik Mat), (Presiden PAS) Tok Guru Datuk Seri Abdu Hadi (Awang),” kata beliau.

“Ini adalah satu isu yang harus dibincang dengan segera, kena dipercepatkan,” kata Karpal lagi. TMI

MalaysianInsider melaporkan:
Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang juga bersedia untuk mengadakan pertemuan dengan sesiapa sahaja termasuk Pengerusi DAP Kebangsaan Karpal Singh untuk menyelesaikan isu negara Islam.

Hadi ketika dihubungi The Malaysian Insider berkata, partinya sentiasa terbuka untuk menjelaskan isu negara Islam kepada rakyat dan juga pemimpin-pemimpin politik negara ini.

“Kita sentiasa terbuka untuk beri penjelasan dalam isu ini (negara Islam), kita juga bersedia untuk mengadakan pertemuan dengan sesiapa sahaja termasuk Karpal.
“Saya sentiasa berjumpa dengan Karpal, cuma kita perlukan masa, berikan masa kepada PAS untuk jelaskan isu ini kepada rakyat,” kata beliau yang juga Ahli Parlimen Marang. - TMI
Dr. Aziz Bari pulak berpendapat:
Walaupun Karpal Singh sudah menunjukkan ‘lampu hijau’ untuk membincangkan isu negara Islam, namun penganalisis politik Prof A. Aziz Bari berpendapat, isu yang dilihat “duri dalam daging” dalam hubungan DAP-PAS, tidak memerlukan perbincangan.

Ini kerana menurut Aziz, isu negara Islam tidak termasuk dalam Dasar Bersama Pakatan Rakyat selain tidak disebutkan dalam Perlembagaan Persekutuan.
Beliau juga mencadangkan adalah lebih baik Pakatan Rakyat yang dianggotai PAS, PKR dan DAP memberi tumpuan ke atas perkara-perkara lain daripada bercakap soal negara Islam.

Malah perkara itu juga tidak disenaraikan dalam Buku Jingga dikeluarkan semalam, yang merupakan agenda Pakatan Rakyat susulan kepada Dasar Bersama diterima pakai Disember 2009. - TMI
Masalahnya sekarang, apa pendapat majoriti rakyat Malaysia yang akan mengundi masa PRU13 berkenaan isu Negara Islam ni? Elok sangat kalau PAS boleh buat kajiiselidik berkenaan isu ini. Lagi baik kalau disekalikan dengan persoalan apa pendirian yang rakyat Malaysa mahu PAS ambil dalam isu ni.

Kalau hasil kajian tu majoritinya nak PAS "tutup buku" pasai isu Negara Islam, PAS ada 2 pilihan. Yang pertama ikut macam kehendak tu dan "tutup buku" ataupun pilihan kedua, teruskan mendidik rakyat Malaysia sampai majoriti rakyat Malaysia sokong konsep Negara Islam.

Ataupun, PAS boleh buat-buat "tak reti" dengan isu ni. Maksud aku, bagi komen bila isu ni timbul (yang tentunya akan ditimbulkan oleh Umno BN masa kempen PRU13) dengan harapan komen-komen tu kalau pun "tak boleh menambah undi" sekurang-kurangnya tak menipiskan lagi peluang untuk ke Putrajaya.

Masalahnya bila pimpinan PAS buat kenyataan pasai isu ni, akan ada pihak-pihak lain yang akan buat kenyataan balas. Malah mungkin jugak akan ada kenyataan balas dari pihak dalam PAS sendiri.

Mulut tempayan boleh la ditutup...

Apa pun, akhirnya rakyatlah yang akan buat keputusan masa PRU13 nanti, dan aku yakin isu Negara Islam tak banyak sikit, tetap memberi kesan.

Berkaitan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

cari jam NEGARA anda!

wassalamun...

nalanniqa'

tamat

tamat